fbpx

Neyse ki; herkes için Kadraj Blog var!

Tiyatro oyunlarını nasıl belirliyorsunuz?

Tiyatro Sanatı/# Manşet/Toplum Kadraj
Tiyatro oyunlarını nasıl belirliyorsunuz? – Emre Tandoğan

Yönettiğim tiyatro oyunlarında “öncelikle bir derdim” olması gerekiyor. Bu “derdi” ikiye bölüyorum kafamda:

  • Bir; tiyatroya dair olan derdim. Yani, tiyatronun kendi sanatsal çatışması içerisinde, ilerleyişi içerisinde “Ben neredeyim?” ve “Nereden algılıyorum, tiyatro için ne yapacağım?” derdi.
  • İkincisi; genel, yaşadığımız toplumsal düzende, toplumu ilgilendiren konular üzerindeki derdim. Bu ikisi “Birbirine örtüşüyor mu, zaman zaman?” ya da “Örtüşmeden birini mi tercih etmeliyim?” gibi soruları kendime sorduktan sonra bir şeyi seçiyorum.

Shakespeare oyunlarını tercih nedeni?

Örneğin klasik eserlerle uğraşmamın, özellikle Shakespeare tercih etmemin nedeni: genel algıdaki Shakespeare oyunlarının üzerine kendi anladığım görsel biçimle; kendi anladığım, inandığım, metaforlarla, imgelerle, sembollerle “yeniden yorumlayıp” nasıl bunu ortaya koyabilirim?

Othello oyununu tercih ettiğim zaman, Othello’nun konusu içerisinde işte Otello karakteri, İago karakteri, Desdemona karakterini makara sistemleri kurarak kimin hangi derecede, ne yükseklikte olduğu; oyunun ilerleyişinde o yükseklikten nereye düştüğü veya o makaraları, yükseltirken birilerini, o makarayı çeken elin hangisinin eli olduğu… Gibi sorularla hiçbir şekilde olaya dair gerçek olan bir nesne, durum, an, dekor kullanmadan
başka metaforlarla olayı anlatmaya çalıştım.

Bu da tabii, oyunculuk algınızı da oyunculuk anlayışınızı da ortaya koymanıza yardımcı oluyor. Daha fiziksel temelli bir oyunculuğa dönmüş oluyorsunuz. Konuşma sanatının dışında, fiziksel olarak bedenin daha çok devindiği ve hareket ettiği işlere dönüşüyor.

Ne kadar temiziz?

Diğer türlü toplumsal alandaki dertlerimden bir tanesinde, özellikle bu Deccal, Dönence 9 gibi işlerde “İnanç ve ahlak ilişkisini” sorguladığım işlerdi. Bunlarda da; “Ne kadar temiziz?” sorusunu kendime sordum.

Temiz olduğunu söyleyen, günah kavramını ortaya koyan, günahkarlığı – günahsızlığı ortaya koyan bilincin kendi içerisinde ne kadar temiz kalabileceği sorusu üzerine de… Bunları da performanslarla anlatmaya çalıştım. Performansların üzerinden bir öykü yaratmaya çalıştım, kurgusal bir öykü.

Dediğim gibi bir dert deniziyle uğraşırken, o dert kendiliğinden bir ürüne dönüşmeye başlıyor. Ben de buna göre tercih ediyorum.


Tercih ettiğiniz tiyatro biçimi ? – Emre Tandoğan

Tercih ettiğiniz tiyatro biçimi?

Genel olarak, özel, net bir biçimden bahsedemem. Ben de, çünkü her seferinde yeniden deniyorum ve şunu biliyorum: “Net bir doğru ile başlamıyorum” hiçbir şeye… Doğruyu reddederek başlıyorum ve bir durumun kendi içerisinde, bana, kendi doğrusunu oluşturmasına ve “beni o doğruya ikna etmesi üzerinden” kendi işimle öyle bir ilişki kuruyorum.

Ve sonuçta, onun yarattığı doğrularla ilişki kurarak, o gerçekliğin içerisinde “Ben onu manipüle ederken; onun da beni manipüle etmesine izin veriyorum” ve enteresan aktif bir ilişki de olmaya başlıyor, böylelikle.

O nedenle de net, somut… Şunu tercih ettim, şu biçimi tercih ettim gibi bir şeyle başlamıyorum ve devam da etmeyi kendim için doğru bulmuyorum.

Bu, zaman zaman “çok bilindik anlamdaki biçimlerden” bahsedecek olursak, işte epik biçimler – açık biçimler de olabiliyor; zaman zaman daha sembolistik yapıların içerisinde “gerçekçi temelli oyunculukların” içine yerleştiği biçimler de oluyor. Bu da dediğim gibi, sizin Neyi denediğinizle, neyi denemek istediğinizle doğru orantılı olarak değişiyor.


Emre Tandoğan soru – cevap videoları için tıklayın…


Bu yazı, sayfaya gömülü medya dosyasına ait transkripsiyon metninin bir redaksiyon çalışması olup, Kadraj Akademi tarafından yazar profili oluşturularak yayınlanmıştır. .

Tiyatro Yönetmeni / Müzik ile başladığı sahne sanatları ile olan ilişkisi 1999 yılında tiyatro oyunculuğu ile devam etti. Oyunlaştırdığı “Notre Dame’ın Kamburu” Fransada Türk Mevsimi kapsamında Paris Louvre Müzesinin bahçesinde sahnelenmiştir. “Kabare” adlı sahne şovu 2010 yılında Çin’in Shaghai kentinde Çin Devlet Tiyatrosu’nun düzenlediği Altın Manolya Festivali’nde en iyi performans ödülü almı ştır. Yönetmenliğini gerçekleştirdiği Angina Pektoris oyunu Yeni Tiyatro Dergisi, Ekin Yazın Dostları ve Direklerarası Seyircileri Ödüllerinde Yazarlık, Genç Kuşak Erkek Oyuncu dallarında ödüle layık görülmüştür. Geçen Sezon, kurucularından olduğu performans sahnesi Küçük Salon Yılın Ekibi ödülünü almıştır. Halen çalışmalarına Küçük Salon’da devam etmektedir.

1 Comment

Bir cevap yazın

Your email address will not be published.

*

 
YUKARI Çık